måndag 29 december 2008

Die Bifindlichkeit Des Landes - Einstürzende Neubauten


Ska man skriva om en låt varje måndag så bör man ju välja med omsorg. Och när jag väljer att skriva om Einstürzende Neubauten så tycker jag att jag gjort ett väldigt omsorgsfullt val. Musiken är precis som vintern väldigt kall, och det är en grupp jag har lyssnat på en del den senaste tiden. Framförallt är det oerhört utmärkande musik. Einstürzende Neubauten har sedan tidigt 80-tal experimenterat på en musikscen som de själva står till svars för, nämligen industrial-musik. Jag har inte hört deras gamla alster såsom Halber Mench men deras dynamiska och utforskande gener hörs tydligt i deras åtta år gamla Silence Is Sexy även om det är rätt långt ifrån att vara musik gjord på grytlock och kundvagnar.

Die Bifindlichkeit Des Landes är enligt mig en av de absoluta höjdpunkterna på den i övrigt rätt ojämna första discen på Silence Is Sexy. Den leker omsorgsfullt - precis som resten av skivan - med tystnaden och takter. Det tyska språket medför när Blixa Bargeld sjunger på sitt egna bryska sätt en ton som jag tror många tycker känns lika tysk som Blecktrumman och Adolf Hitler. Och kanske är det just Bargelds sätt som får mig att medföras av musiken likt hela Tyskland medfördes av disciplinerande ord på 30-talet. Å andra sidan så känns det rätt så rejält tråkigt att dra sådana här kopplingar bara för att vi pratar om den tyskaste av grupper...

Istället bör jag framhäva stämningen, för det är den som gör Einstürzende Neubauten till en grupp ovan det vanliga.

Inga kommentarer: