torsdag 22 oktober 2009

Archangel - Burial


Den senaste låten här på bloggen var ju som bekant en the XX-låt och nu tänker jag skriva om en annan artist som i likhet med XX gått på Elliott School i London

Det är sällan jag längtar efter en regnig, mörk morgon i januari, men när jag tänker på möjligheten att man kan ha Burial i hörlurarna medan man promenerar i kanske en stad eller nån annanstans och upplever landskapet och stämningen tillsammans med musiken framstår det hela mycket mer lockande. Verkligheten blir som en väldigt realistiskt och välanpassad musikvideo till de mystiska, mörka rytmer och nedpitchade soul-rösterna man lyssnar till.

Oavsett om det är trip-hop eller Drum’n-bass eller vad man vill kalla det, är Burial en väldigt skicklig och intressant låthantverkare som blandar “skilda” samplingar från maskingevär från dataspel och från motown-låtar.

Vilken låt man lyssnar på spelar inte så stor roll, jag tycker de flesta är väl värda att lyssna på, men just Archangel var den första jag hörde och jag gillar den fortfarande mycket.

Inga kommentarer: